Lapin roadtrip, osa 2: Pyhä

Kohde: Pyhä-Luoston kansallispuisto, Pyhätunturi

Ajankohta: 29.7.2021

Tavoite: patikointi Uhriharjulle ja Pyhänkasteenputoukselle

Torstaina teimme päiväreissun Pyhätunturille. Tänne emme jäisi yöksi, vaan tarkoitus oli jatkaa illalla kohti Inaria. Parkkeerasimmekin automme Luontokeskus Naavan [linkki] pihaan ja kävimme kysymässä infosta reittitilannetta. Luostolta saamamme reittikartan mukaan haaveilemastamme Karhunjuomalammen reitistä (8 km) Isokurun pitkospuut olivatkin tänä kesänä remontissa. Info varmisti asian ja neuvoi meille sitten vaihtoehtoisen reitin, joka tosin olisi edestakainen matka. Aikaa säästääksemme hän suositteli menemään maisemahissillä Pyhän huipulle ja sieltä alas oikoreittiä pitkin.

Maisemahissillä Pyhän huipulle.
Korkeanpaikankammoinen kiittää. (Kuva: Tupu)

Saimme maisemahissiltä ohjeet, että mikäli haluamme tulla takaisin samaa matkaa, viimeinen hissi alas lähtee klo 18.00. Olimme siis täysin kellon armoilla. Mutta hissin piti säästää aikaa, joten sillä mentiin. Katja siis maksoi 12 euroa siitä, että sai pelätä sekä meno- että paluumatkalla.

(Katja sai myös palella, koska Katja oli pistänyt päälleen tuulitakin sijaan verkkatakin. Onneksi Katja ei vilustunut.)

Toisaalta jouduimme kuitenkin tarpomaan rinteen alas ja takaisin ylös, joten sekin oli vähän plusmiinusnolla. Mutta huipulla oli kuitenkin ihan mukiinmenevät maisemat, pieniä moderneja vuokrattavia taukotupia ja ravintola Tsokka, jos takaisin tullessa olisi turhankin nälkä.

Kelpasi katsella maisemia Pyhän huipulta.

Koska aika oli rajallinen, emme tuhlanneet sitä liikoja, vaan pidimme yllä reipasta tahtia. Tähtäsimme kohti Karhunjuomalampea ja Uhriharjua. Sorapolku oli leveä ja selvästi suunniteltu myös maastopyörille. Niitä tulikin useampia vastaan. Myös perheitä suhteellisen pienine lapsineen oli liikenteessä. Lapsia (ja joitakin aikuisia) pitäisi tosin muistuttaa siitä, että Isokurun rajoitusvyöhykkeen alueella täytyy pysyä polulla ja välttää ehdottomasti muualla kulkemista. Tällä ehkäistään sekä herkän kasvillisuuden että muinaismuistojen kulumista.

Kurkistelua alas Isokuruun. Muistimme pysyä kiltisti poluilla. (Kuva: Taina)
Uhriharju. Emme uhranneet mitään. Emme edes Katjan jalkaa.

Päätimme jättää Karhunjuomalammen taukopaikan väliin, koska reitti kohti Uhriharjua haarautui ennen sitä. Tämä reitti oli kapoisempi ja esimerkiksi pyörille selkeästi haastavampi, koska polulla oli paljon kiviä ja juurakoita. Jalkamme olivat myös hieman piipussa eilisestä patikasta, joten tässäkin sai ihan kuntoilla. Uhriharjulla oli myös mukava taukopaikka, jossa katsella maisemia alas Isokuruun.

Uhriharjun huipulla vielä hymyilytti, sillä emme olleet päässeet vielä portaisiin. (Kuva: Tupu)
Instagram-otos Uhriharjulta. Alhaalla Isokuru.

Päästäkseen Uhriharjulta Pyhänkasteenlammelle on laskeuduttava portaat alas.

453 porrasta.

Meidän tapauksessamme ne olisi vielä kiivettävä myös ylös, koska ne pitkospuut olivat remontissa.

453 porrasta edestakaisin.

Rappusten isoin ongelma oli se, että ne olivat metallista ritilää. Näit siis koko ajan rappusten läpi alas. Alhaalla ei ollut mitään pudotusta, mutta kun on tuijotellut muutaman sata ritilärappusta, alkavat rappusten reunat sumentua näkökentässä ja sitten vaarana onkin tulla pää edellä alas. Näköongelmista kärsiville ei siis mikään ihannereitti.

Nelijalkaisia ystäviä oli kuitenkin ajateltu: rappusten toiseen reunaan oli vedetty kapeat pitkospuut ja niihin merkitty tassunjäljet ylä- ja alapäähän. Koirilla siis ainakin oli hyvät oltavat näissä portaissa.

Rappuset Uhriharjulta Pyhänkasteenlammelle. Huippu näkyy ylhäällä puiden lomassa.
Tämä loppupää oli jo rempattu, mutta pitkospuut toiseen suuntaan eivät. Joten rappusiksi meni.
Pyhänkasteenlampi ja 17-metrinen Pyhänkasteenputous. Putous näkyy hennosti tuossa keskellä mustassa syvennyksessä. Olisi varmaan ollut näyttävämpi keväällä.

Pyhänkasteenlammella on mukava taukopaikka, jossa voi hengähtää, syödä eväitä ja tuijotella putousta. Yllä olevasta kuvasta on helppo huomata se, miten puhelimen kamera ei onnistu vangitsemaan samaa näkymää, minkä näet itse paikan päällä. Tässä putous hädin tuskin erottuu kalliosta.

Nimestään huolimatta 12 metriä syvän Pyhänkasteenlammen nimi ei viittaa mihinkään kristilliseen vaan metsäsaamelaisiin. Aiemmin sana ”pyhä” on tarkoittanut näkyvää maastonkohtaa, joka sijaitsee tunnetun ja tuntemattoman maan rajalla. Putous ja lampi olivat siis saamelaisille merkittäviä paikkoja. Tästä oli asiapitoinen infotaulu lammen vieressä.

Tämä niittyrinne vedettiin alas ja ylös.

Jos tilanne olisi ollut toinen, emme olisi kävelleet tätä reittiä. Jalkamme olivat kipeitä jo edellispäivän patikoinnista ja nyt sekä rappuset että yksi rinne ylösalas eivät tehneet hyvää millekään muulle kuin sisulle. Toisaalta maisemien puolesta tämäkin pätkä oli ihan sen arvoista.

(Kun sitten pääsimme hyvissä ajoin takaisin huipulle, uskaltauduin sanomaan, että infossa neuvottu oikaisureitti taisikin mennä tuosta Maisematuvan kohdalta alaspäin eli olisimme säästäneet vieläkin enemmän aikaa…)

Violetilla vahvistettu reittimme ensin maisemahissillä ylös ja sitten kohti Uhriharjua.

Luontokeskus Naava oli valitettavasti mennyt kiinni viideltä, joten emme päässeet vilkaisemaan sen tarjontaa. Väsyneinä ja nälkäisinä raahauduimme sitten muutaman sadan metrin verran ylämäkeen persoonalliseen ja sympaattiseen ravintolaan nimeltä Huttuhippu [linkki]. Täällä totesimme ansaitsevamme ihan selvästi myös jälkkärit. Samalla kilistimme maljoja kolmannen tunturin valloitukselle ja totesimme, että seuraaviin pariin päivään emme tasan tarkkaan patikoi metriäkään.

Testissä Huttuhipunmukavan pirteä alkoholiton minttu-inkivääridrinkki. Suosittelen!

Jälkikirjoitus: Isokurun remontoitu reitti avautui syyskuussa [linkki] 2021, joten nyt sinne pääsee taas ilman tuplarappusia. Seuraavalla kerralla sitten.